Express ("Viking FSTR")
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Rakennusvuosi | 1998 |
Rakentajatelakka | Incat, Hobart |
Pituus | 91,0 metriä |
Leveys | 26 metriä |
Korkeus kansina | 3 |
Matkustajakapasiteetti | 836 |
IMO | 9176046 |
Express on Gotlandsbåtenin omistama laiva, joka on kirjoitushetkellä vuokrattuna Viking Linen liikenteeseen Helsingin ja Tallinnan välillä. Viking Linen liikenteessä laiva käyttää markkinointinimeä "Viking FSTR", oletettavasti tavoitteena välttää sekaannukset samalla reitillä kulkevan Viking XPRS:n kanssa.
Express on tyypiltään suurnopeusautolautta, tarkemmin sanottuna katamaraani.
Aiemmin alus on liikennöinyt eri nimillä useiden eri yhtiöiden reiteillä. Alla on listattuna laivan aiemmat nimet ja laivayhtiöt, mutta ei reittejä.
- Catalonia L (1998-2000), Buquebus
- Portsmouth Express (2000-2000), P&O European Ferries
- Catalonia (2000-2001), P&O Portsmouth
- Portsmouth Express (2001-2001), P&O European Ferries
- Catalonia (2001-2002), P&O Portsmouth
- Portsmouth Express (2002-2002), P&O European Ferries
- Catalonia (2002-2003), P&O Portsmouth
- Express (2003-), P&O Ferries, Isle of Man Steam Packet Company (vuokralla), Gotlandsbåten
Kiinnostavana yksityiskohtana laivan historiasta voidaan mainita vuonna 1998 ennen liikennöinnin aloittamista syntynyt Atlantin ylittämisen nopeusennätys, kun alusta oltiin toimittamassa telakalta tilaajalle. Aikaa tähän ylitykseen meni 3 päivää 7 tuntia 54 minuuttia. Vertailun vuoksi legendaarinen valtamerialus United States ylitti Atlantin ajassa 3 päivää 10 tuntia 40 minuuttia vuonna 1952.
Kansikartta
Express ("Viking FSTR"). Kansikartta visuaalisena lainauksena Viking Linen esitteestä.
Autokansi (kansi 1)
Alin numeroitu kansi on autokansi, jonne ajetaan peräportin kautta. Katamaraanirakenteen takia laivassa ei ole keulaporttia.
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Yleiset tilat (kannet 2-3)
Yleiset tilat sijaitsevat kansilla 2 ja 3. Enimmäkseen nämä tilat ovat lepotuoliosastoja. Niiden lisäksi laivalta löytyy info, kahvila, baari, pieni kioskimainen myymälä sekä perässä sijaitseva Club Lounge. Lounge-tila on lisämaksullinen osasto, jossa on paremmat istuimet, kuten sohvia sekä lisämaksuun sisältyvä minibuffet, jossa on pieni valikoima lämpimiä ruokia sekä juomia.
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Aurinkokansi (kansi 3)
Laivalla ei ole kovinkaan kummoista aurinkokantta, mutta kannella kolme löytyy pieni ulkoilmatila, joka lienee pääasiassa tupakoitsijoiden takia, sillä kannelta on erittäin rajattu näkyvyys ja korkeiden seinien takia aurinko ei kovinkaan helposti tälle kannelle paista.
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Muita kuvia
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Express ("Viking FSTR"). © Laivakeidas
Tähän laivaan liittyviä linkkejä